niedziela, 30 stycznia 2011

Ciasto marchewkowe

Kiedy pierwszy raz usłyszałam o tym cieście, moje brwi uniosły się natychmiast do góry w geście zdziwienia. A przecież ciasto marchewkowe ma już dosyć długą historię J Marchewka była cenionym dodatkiem do deserów już w średniowieczu ze względu na jej dużą zawartość cukru. Prawdziwy bum ciasto marchewkowe przeżyło podczas drugiej wojny światowej w Wielkiej Brytanii jako konsekwencja racjonowania żywności. Obecnie ciasto to głównie kojarzy nam się ze Stanami Zjednoczonymi co wynika z mody na ten deser, która powróciła w latach sześćdziesiątych XX-tego wieku. Istnieje wiele wersji tego wypieku- mój przepis to klasyczne ciasto bez dodatków.

Składniki:
  •  ½ kg marchewki (1,5 szklanki)
  • 1 szklanka cukru
  • 2 szklanki mąki
  • ½ szklanki oleju
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka sody
  • 1 cukier waniliowy
  • masło do wysmarowania formy
  • bułka tarta do posypania formy
Marchewkę drobno zetrzeć i wymieszać z cukrem. Odstawić na ½ godziny. Potem dodać pozostałe składniki i dokładnie wymieszać. Ciasto wlać do wysmarowanej masłem i oprószonej bułką tartą formy i wstawić do nagrzanego do 180 C piekarnika na środkowy poziom. Piec 40 minut. Potem przełożyć ciasto na najniższy poziom i piec jeszcze 10-20 minut. Wyłączyć piekarnik i pozostawić tam jeszcze ciasto na 10-15 minut. Wyjąć i odstawić do ostygnięcia. Ciasto najlepiej smakuje na drugi dzień lub bynajmniej po kilku godzinach. Można posypać je cukrem pudrem, polać lukrem lub polewą z serka białego i posypać pokruszonymi orzechami. Moja wersja, jak wspominałam, jest wersją podstawową i na dodatek niezbyt słodką (!) Jeśli lubicie aby ciasto miało wyraźny słodki smak, należy dodać półtorej szklanki cukru zamiast jednej. Do ciasta można dodać również orzechy włoskie, cynamon, skórkę pomarańczową (świeżą lub kandyzowaną), goździki, gałkę muszkatołową czy kardamon lub suszone owoce np. rodzynki.

Smacznego!!

1 komentarz: