środa, 5 września 2012

Spaghetti z pomidorami i buncem


Na początek wyjaśnię może co to jest bunc, bo nie każdy miał może okazję spotkać się z tą nazwą. Jest to mianowicie biały ser podpuszczkowy oryginalnie wyrabiany z mleka owczego. Gotowy bunc jest tym samym co "biały" oscypek czyli jest świeży - nie wędzony, no i oczywiście wyrabiany jest głównie na Podhalu. Tak samo jak podrabiane oscypki są z mleka krowiego tak samo można nabyć bunca z mleka krów. Mi osobiście bardzo taki smakuje. Co roku jestem przynajmniej dwa razy w górach i zawsze zamawiam kilka takich serów u sąsiadki mojej babci lub mojego wujka. Jeśli traficie kiedyś do jakiegoś agroturystycznego gospodarstwa, gdzie właściciele wyrabiają własnoręcznie takie sery, koniecznie spróbujcie, ponieważ są pyszne i zdrowe!!! Z bunca wyrabia się natomiast bryndzę, którą też uwielbiam. Jest to już biały serek o bardziej kremowej konsystencji i idealnie nadaje się do smarowania kanapek. A zrobić ją jest jakże bardzo łatwo: "zemleć, posolić i podeptać" - jak to mawia moja babcia. Bryndza jest zatem niczym innym niż rozdrobnionym i osolonym buncem. My (czytaj moja rodzina) nie wyobrażamy sobie ogniska bez bryndzy. Dlaczego? Bo wcześniej wyrobiona z masłem (proporcje 1:1 lub przewaga bryndzy) świetnie nadaje się do smarowania upieczonego chleba i pieczonych w ognisku ziemniaków. Mój sztandarowy zestaw to kiełbaska własnoręcznie upieczona na badylu z leszczyny, otulona dwoma upieczonymi kromkami chleba posmarowanymi bryndzą z masłem i na to odrobina keczupu. Po prostu poezja...

Rozmarzyłam się delikatnie...ale cóż... po powrocie do domu trzeba jakoś spożytkować przywiezione wyroby. W zeszłym roku wymyśliłam więc spaghetti z pomidorami i buncem. Jest delikatne, kremowe i posypane rukolą smakuje wyśmienicie, no i jest oczywiście szybkie!

Składniki:
(dla 4 osób)

  • 1 opakowanie makaronu spaghetti
  • 1 mała cebula
  • 2 duże ząbki czosnku
  • 1 łyżka oliwy
  • 4 duże dojrzałe pomidory bez skóry lub 2 puszki pomidorów w zalewie
  • ok. 300 g bunca lub ewentualnie mozzarelli
  • sól, pieprz do smaku
  • rukola, nać z pietruszki do posypania
Wstawić wodę na makaron. Cebulę, czosnek obrać i posiekać w drobną kostkę. Pomidory sparzyć, zdjąć skórę i pokroić w grubą kostkę. Ser również pokroić kostkę. Do osolonej i gotującej się wody wrzucić makaron. Pomieszać, doprowadzić do ponownego zagotowania i wyłączyć gaz. Przykryć pokrywką i zostawić na palniku. Co jakiś czas zamieszać. Rozgrzać oliwę na patelni.Wrzucić cebulę z czosnkiem i smażyć ok. 2 minut aż cebula się zeszkli ale nie będzie zrumieniona. Dodać pomidory i dusić na małym ogniu ok. 10 min. Dodać ser i delikatnie zamieszać. Makaron odcedzić (nie przelewać wodą) i od razu dodać do sosu. Wymieszać i natychmiast nakładać na talerze. Podawać posypane rukolą i/lub natką z pietruszki. Smacznego!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz