piątek, 8 kwietnia 2011

Marokańska zupa z soczewicy z karmelizowaną cebulką z cynamonem



Och! Brzmi strasznie długo, ale na szczęście zrobienie tego dania nie trwa już tak długo J Jak ma być marokańska zupa to musi być aromatyczna; jak ma być z soczewicą to najlepiej też z pomidorami. Te połączenia są oczywiste. Miałam okazję się o tym przekonać na własnym „języku” jedząc codziennie pyszne zupy w marokańskim hotelu podczas pobytu w tym pięknym kraju. Jedzenie jest tam przepyszne!!! Świeże sardynki, tagine z kurczaka z różowymi oliwkami, dżem figowy, olej arganowy, woda różana i wszędzie cynamon, anyż, szafran i kolendra!!! Czy to nie brzmi pięknie?

Po powrocie do szarej (wtedy październikowej) rzeczywistości jaka panowała w Polsce, bardzo zapragnęłam być w posiadaniu książki kucharskiej z przepisami kuchni marokańskiej. Niestety… szukałam i szukałam i znalazłam tylko jedną (o niej później), która już oczywiście stoi na mojej półce z wszelkimi książkami kucharskimi. O czym to świadczy? Że w Polsce nie lubimy kuchni marokańskiej? Zdecydowanie nie. Po prostu nie wiele osób ją zna. Ale w naszej cudownej blogosferze kulinarnej można znaleźć ciekawe przepisy na dania z tego egzotycznego kraju.
Jak już wiele razy miałam okazję się przekonać skarbnicą pomysłów jest blog Liski, tam też znalazłam przepis na tą niesamowitą zupę. Jest zaskakująca w smaku, ale bardzo smaczna. Warto ją wypróbować.  
Składniki:
1 średnia cebula drobno pokrojona w kosteczkę
3 łyżki oliwy z oliwek
1 ząbek czosnku drobno posiekany (nie wyciskamy przez praskę!)
½ łyżeczki mielonej kolendry
200 g pomidorów z puszki
100 g czerwonej (lub zielonej) soczewicy, opłukanej pod bieżącą wodą
1 l  wywaru warzywnego, drobiowego lub wody
sól i pieprz do smaku

Karmelizowana cebula:

1 średniej wielkości cebula pokrojona w cienkie talarki
2-3 łyżki oliwy z oliwek
½ łyżeczki cynamonu
szczypta harissy marokańskiej (opcjonalnie mielonego czy świeżego chili)
1 łyżka brązowego cukru

Do dodania:

listki świeżej kolendry (lub natki z pietruszki)
gęsty jogurt naturalny
Cebulę podsmażyć na oliwie w garnku, w którym będziemy gotować zupę. Gdy się zeszkli, dodać czosnek oraz kolendrę i przesmażyć ok. 2 minut, dodać pomidory i soczewicę i bulion. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień i gotować wolno aż soczewica będzie miękka ( ok. 30-40 minut).
Na małej patelni rozgrzać oliwę i podsmażyć cebulę. Dodać cynamon, harissę i cukier. Smażyć chwilę i zdjąć z ognia.
Zupę podawać z „kleksem” jogurtu, odrobiną skarmelizowanej cebuli i listkami kolendry lub pietruszki. Smacznego!!!


2 komentarze:

  1. to brzmi pięknie.. masz rację.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam, zjadłam, i ... o jej! Pychota! Jeszcze dodałam grzanki i ser :-) Szybka, prosta i przepyszna!!

    OdpowiedzUsuń